Order of the Reunion / Ordre de la Réunion

This topic contains 19 replies, has 4,553 voices, and was last updated by  Henk-Willem 6 years, 7 months ago.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author
    Posts
  • #11924

    Henk-Willem
    Participant

    I’ve digitized my copy of the "Décret Impérial portant création de l’ordre impérial de la Réunion". It was awarded during the French occupation of the Netherlands.

    ______________________________________________

    Décret Impérial portant création de l’ordre impérial de la Réunion.
    Au palais d’Amsterdam, le 18 Octobre 1811.

    NAPOLÉON, Empereur des Français, Roi d’Italie, Protecteur de la Confédération du Rhin, Médiateur de la Confédération Suisse, &c. &c. &c.

    Sur le compte qui nous a été rendu de l’institution créée dans nos départemens de la Hollande, sous la dénomination de l’Ordre royal de l’Union, nous avons reconnu qui cet ordre était virtuellement éteint par l’effet des changemens intervenus dans le gouvernement de ce pays, comme l’ont été tous les ordres existans en Piémont, en Toscane, dans les Etats romains et autres pays successivement réunis à l’Empire;
    En même temps qui nous prononçons cette extinction, nous avons voulu saisir l’occasion de faire connaître qui les services rendus, selon l’ordre des devoirs publics, au Souverain et à la patrie, dans les États qui depuis ont passé sous notre domination, conservent leur mérite à nos yeux, lors même qu’ils l’auraient été à notre préjudice;
    Dans ces vues, nous avons senti l’utilité de créer un nouvel ordre; et nous y avons été déterminés d’une manière plus particulière, en considérant qui l’extension de notre Empire a fait croître le nombre de ceux de nos sujets qui se distinguent dans l’exercice des fonctions judiciaires, dans l’administration et dans les armes; qu’ainsi les services de tout genre, que nous nous plaisons à récompenser, se sont multipliés au point que les limites de la légion d’honneur ont été déjà dépassées, et que notre institution de l’ordre des trois-toisons d’or ne peut y suppléer que d’une manière partielle, attendu qu’elle est spécialement destinée à récompenser les services militaires :
    A CES CAUSES,
    Notre Conseil d’état entendu,

    NOUS AVONS DÉCRÉTÉ et ORDONNÉ, DÉCRÉTONS et ORDONNONS ce qui suit :

    TITRE I.er
    De la Création de l’Ordre de la Réunion, de son Organisation, et de son Administration.

    Art. I.er Nous Créons et Instituons, par les présentes, l’Ordre impérial de la Réunion.
    2. L’ordre de la Réunion est destiné à récompenser les services rendus par tous nos sujets dans l’exercice des fonctions judiciaires ou administratives, et dans la carrière des armes.
    3. Le titre et les droits de grand-maître de l’ordre impérial de la Réunion seront exclusivement attribués à nous et à nos successeurs.
    4. L’ordre de la Réunion sera composé
    De deux cents grand-croix ;
    De mille commandeurs ;
    De dix mille chevaliers.
    Il y aura, pour ledit ordre, un grand-chancelier et un grand-trésorier, qui auront le rang de grand-croix et qui porteront la décoration de ce grade.
    5. Le conseil de l’ordre sera présidé par nous ou par un prince de notre sang, ou par un prince grand-dignitaire, grand-croix de l’ordre, qui nous désignerons à cet effet. Il sera composé de sept grands-croix, du grand-chancelier et du grand-trésorier.
    6. Le conseil s’assemblera nécessairement une fois par an, pour entendre les rapports du grand-chancelier et du grand-trésorier, sur la situation de l’ordre et l’administration des biens qui lui seront affectés.
    La proclamation des nominations aura lieu dans l’une des séances du conseil ; et ceux qui auront été nouvellement nommés, y prêteront serment entre nos mains, ou entre celles du président que nous aurons délégué, s’ils sont présens, et, en cas d’absence, de la manière dont il y sera pourvu.
    7. Le grand-chancelier sera chargé de la tenue du registre des délibérations du conseil, de la rédaction des procès-verbaux, de l’expédition des brevets et de celle de la correspondance.
    8. Le grand-trésorier administrera les biens de l’ordre.
    9. Le serment que prêteront les membres de l’ordre de la Réunion, sera conçu ainsi qu’il suit :
    Je jure d’être fidele à l’Empereur et à sa dynastie : je promets, sur mon honneur, de me dévouer au service de sa Majesté, à la défense de sa personne, et à la conservation du territoire de l’Empire dans son intégrité ; de n’assister à aucun conseil ou réunion contraire à la tranquillité de l’État ; de prévenir sa Majesté de tout ce qui se tramerait à ma connaissance contre son honneur, sa sûreté, ou de tout ce qui tendrait à troubler l’union et la bien de l’Empire.

    TITRE II.
    De la Décoration.

    10. Les décorations de l’ordre impérial de la Réunion seront conformes au dessin des modèles annexé aux présentes, et qui est revêtu de notre approbation.
    11. Les grands-croix porteront la croix suspendue à un large ruban bleu-de-ciel, attaché an baudrier de droite à gauche ; ils auront aussi, sur la côté gauche de leur habit et manteau, le plaque en broderie d’argent.
    Les commandeurs porteront au cou une croix pareille, mais de moindre grandeur, suspendue à un ruban bleu-de-ciel.
    Les chevaliers porteront la croix attachée à un ruban bleu-de-ciel, au côté gauche de la poitrine.

    TITRE III.
    Dispositions générales.

    12. L’ordre royal de l’Union est éteint et supprimé.
    Les grands-croix, commandeurs et chevaliers dudit ordre, feront partie, dans leurs qualités respectives, de l’ordre impérial de la Réunion.
    13. Tous les ordres des autres pays reunis à notre Empire depuis le commencement de notre règne, sont également supprimés. Tous ceux de nos sujets qui ont été décorés desdits ordres, sont habiles à être admis dans l’ordre de la Réunion. A cet effet, ils sont autorisés à se retirer devant le grand-chancelier de l’ordre impérial de la Réunion, à l’effet de solliciter de notre grâce leur admission.
    14. Les dispositions de l’arrêté du 24 ventôse an XII, relatif à la perte de la qualité et à la suspension de l’exercice des droits de membre de la légion d’honneur, sons applicables aux membres de l’ordre de la Réunion.
    15. Notre grand-chancelier de l’ordre de la Réunion est chargé de l’exécution du présent décret, qui sera inséré au Bulletin de lois.

    Signé NAPOLÉON.
    Par l’Empereur :
    Le Ministre Secrétaire d’état, signé LE COMPTE DARU.

    __________________________________________

    Maybe it is of interest for some of you.

    #13597

    ed_haynes
    Participant

    Interesting, or it will be once I send the French through the online translation word-grinder.

    It does raise the question as to whether the order is French or Dutch. I guess the answer is "yes"?

    #13598

    christophe
    Member

    Ed,

    The Ordre de la Réunion is Imperial.
    In 1811, the French Empire of Napoleon was really european. Napoleon had united to France half of Europe, and the French Empire had control over a part of Italy, Vatican, a part of Germany, Switzerland, Spain, Holland…
    At this occasion, he suppressed all the former Orders of these countries, and wanted to create one Imperial order replacing all others, and gathering all countries part of the French Empire or under its influence.
    Napoleon took the opportunity of a visit to Holland (where he was not satisfied of the administration of the country by his brother Louis, King of Holland) to announce and create the Ordre de la Réunion.
    It is an Imperial Order, and was considered as the second French Order after the Legion d’Honneur. The creation of this new Order made some Legion d’Honneur recipients complain because they feared a devaluation of the red ribbon.
    So it is an Imperial Order, and must be considered as a French Order, even if created by opportunity in Holland, and replacing de facto the Dutch Order bearing nearly the same name.

    Cheers.

    Ch.

    #13599

    Henk-Willem
    Participant

    and replacing de facto the Dutch Order bearing nearly the same name.

    Yes indeed. It is replacing these orders:
    Orde van de Unie (order of the union), from 12 dec. 1806 – 13 feb. 1807
    Koninklijke Orde van Verdiensten (royal order of merit), from 12 dec. 1806 – 13 feb. 1807
    Koninklijke Orde van Holland (royal order of Holland), from 13 feb. 1807 – 23 nov. 1807
    Koninklijke Orde van de Unie (royal order of the union), from 23 nov. 1807 – 6 feb. 1808
    Koninklijke Orde der Unie van Holland (royal order of the union of Holland), once named in a decree of 6 feb. 1808
    Koninklijke Orde der Unie (royal order of the union), from 6 feb. 1808 – april 1811??

    The order of the union (1806-1807) and the royal order of merit (1806-1807) were fused together to form the royal order of Holland (1807).
    This new order was changed to the royal order of the union (1807-1808) or the royal order of the union of Holland (once named in 1808). This order became the Royal order of the union (1808). This order was discontinued in april?? 1811 and the Imperial order of the Reunion was established on 11 oct. 1811.

    And Ed, it was a French order, but one/third to an half was awarded in Holland.

    #13600

    christophe
    Member

    Thanks, Henk-Willem, for your post.

    I’m not familiar with these Orders, but they must be as rare as hen’s teeth !! They only lasted a few months… Has ever been designed and produced insignas for each of them ? I can imagine they probably brought minor modifications only to the original one…

    Ch.

    #13601

    Henk-Willem
    Participant

    Good morning Christophe,

    I’m not pretty sure about this, but I think that there where produced insignias for each of them.

    See here for a Order of the Union: http://www.mymedals.eu/MyMedals/Orders/ … Cross.html
    A restrike of the Order of merit: http://www.mymedals.eu/MyMedals/Orders/ … Merit.html
    An order of Holland (order of the kingdom of Holland), made by Ciovino & Freres Truffino, Amsterdam:

    [attachment=4]5yhkhw.jpg[/attachment]
    [attachment=3]9qgs5k.jpg[/attachment]

    Photo’s Andreas Thies auction catalog (don’t know wich one)

    And an imperial order of the reunion:
    [attachment=2]2zxmlab.jpg[/attachment]
    [attachment=1]2rc2ypy.jpg[/attachment]

    Sold at liverpoolmedals

    And some old artwork of the order of the union:
    [attachment=0]16gej5c.jpg[/attachment]

    There are also some books about this orders:
    Jean-Luc Stalins – Ordre Impérial de la Réunion (Paris, 1958)
    O. Schutte – De Orde van de Unie (Zutphen (NL), 1985)
    Gedenkschriften van de Koninklijke Orde der Unie voor de jaren 1807, 1808 en 1809
    M.T.C.F.N. Nahuys – Histoire numismatique du Royaume de Hollande, sous le règne de S.M. Louis-Napoléon, Roi de Hollande, 1806-1810 (2 books, Amsterdam (NL), 1858)
    Histoire numismatique de la Hollande pendant la réunion à l’empire français (1863, I’m not sure if the orders are in this book)
    5yhkhw.jpg
    9qgs5k.jpg
    2zxmlab.jpg
    2rc2ypy.jpg
    16gej5c.jpg

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #13602

    Henk-Willem
    Participant

    Some additional information. The members of the order of the union got the chance to swap thier order for the new order of the reunion. Not everyone did that, because they didn’t like the "imperial" part in the order. And the knights must do a swearing (don’t know if this is the proper english word) and swear loyalty to the emperor.
    But this means that a part of the decorations where send back to the chancellery and where destroyed. So they are now very rare.

    When the order of the Reunion was repealed on 28 july 1815 the King asked the dutch knights to send thier decorations back to the chancellery of the Legion d’Honneur.
    But most of the people didn’t do that, because they where made of gold and silver.

    #13603

    Henk-Willem
    Participant

    I have bought this original old document:

    [attachment=0]2le4i7a.jpg[/attachment]

    It concerns the appointment of 5 Knights in the Imperial order of the Reunion.

    Is here somebody who can read it? I have "decode" a part, but not the whole text.

    Any help would be very much appreciated.
    2le4i7a.jpg

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #13604

    Frank Dutil
    Participant

    Ordre Impérial de la Réunion

    Extrait des Minutes de la Secrétairerie d’État

    Au Palais des Tuileries 1813

    Napoléon, Empereur des Français, Roi d’Italie, Protecteur de la Confédération du Rhin, Médiateur de la Confédération Suisse, etc., etc., etc.

    Sur le rapport de notre ministre du Trésor Public.
    Nous avons décrété et décrétons ce qui suis.

    Article 1
    Sons nommés Chevaliers de l’Ordre Impérial de la Réunion.
    Clergeau Lacroix, Contremaître des dépenses Ministérielles à notre Trésor Impérial.
    Piscatori, Directeur de la Caisse Générale des Dépenses.
    Jourdan, Directeur de la Caisse de Service.
    Bronner, Directeur des Comptes de la même Caisse.
    Et, Rielle, L’intendant des Inspecteurs Généraux du Trésor.

    Article 2
    Notre Ministre d’État, Grand Chancelier de l’Ordre Impérial de la Réunion es chargé de l’exécution du présent décrès.

    Signé : Napoléon
    Pour l’Empereur
    Le Ministre Secrétaire d’État
    Le Comte Daru

    Pour copie conforme
    Le Ministre d’État Grand Chancelier
    Duc de Cadore

    NOTE on grammar: some verbs and adjectives are not conjugated as per modern French. Copy & paste into an E-translator might give you weird results. I’ve translated the document in English way below.

    #13605

    Frank Dutil
    Participant

    All of the names and positions are confirmed in the French Imperial Almanach of 1810
    http://www.napoleon-series.org/research … ter6f.html

    #13606

    Frank Dutil
    Participant

    Imperial Order of the Reunion
    __________________________________________________ ______

    Extract of the minutes of the State Secretariat
    ================================================== ======
    At the Tuileries Palace. 1813
    Napoleon, Emperor of the French, King of Italy, Protector of the Rhine Confederation, Mediator to the Swiss Confederation, etc., etc., etc.
    On the report of our Public Treasury Minister.
    We have decreed and decree what follows

    Article 1

    Are named Knights of the Imperial Order of the Reunion
    Clergeau Lacroix, Foreman for Ministerial Expenditures of our Imperial Treasury.
    Piscatori, Director of the General Expenditure Bank.
    Jourdan, Director of the Services Bank.
    Bronner, Account Director of the same Bank.
    And Rielle, Intendant of the Inspectors General of the Treasury.

    Article 2

    Our Minister of State, Grand Chancellor of the Imperial Order of the Reunion is charged with the execution of the present decree.

    Signed: Napoleon
    For the Emperor

    The Minister Secretary of State
    Signed the Count of Daru

    The Minister of State Grand Chancellor
    Duke of Cadore

    #13607

    Frank Dutil
    Participant

    And may I add…

    What an INCREDIBLE document!!

    #13608

    Henk-Willem
    Participant

    Francois, This is awesome. Thank you very much!

    And also thanks for the compliment.

    #13811

    Henk-Willem
    Participant

    Dear Francois, I almost not dare to ask you it, but can you also find the names in the following documents:
    The first with 27 commanders from 7 march 1812:

    [attachment=2]2hfq8lz.jpg[/attachment]

    back:

    [attachment=1]k4xwdw.jpg[/attachment]

    The second with 6 knights from 20 february 1813:

    [attachment=0]2414lfb.jpg[/attachment]

    I would be most grateful if you could find some time to decode the names.
    2hfq8lz.jpg
    k4xwdw.jpg
    2414lfb.jpg

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #13812

    Frank Dutil
    Participant

    No problemo my friend but give me a few days. On top of this being "old French" the scribe had horrible hand writing so I’m double checking every name with French archives. I’ve already found/confirmed 1/3 of them.

    And don’t be shy, this is a distinct pleasure!! It enables me to learn more about history which is my passion…

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Join OMSA

Join now to start taking advantage of the member benefits including the Journal of the Orders and Medals Society, Ribbon Bank, Library, Annual Conventions, Publication Program and much more!
Join Now!

Site Login